Sayaaa

Sunday 1 March 2015

Ujian itu pasti



Hidup ini indah.. Jika kita memandang dan melihatnya dengan indah, Hidup ini derita..andai kita memandangnya sebagai satu penderitaan yang tak berkesudahan. Bila diri di landa duka yang melemahkan iman dan semangat. Renungkan kembali kata-kata cinta Allah tentang kenapa kita diciptakan di bumi ini. Demi menenangkan hati yang celaru. Demi mencari kembali hakikat tujuan kita diciptakan. Supaya kita sedar akan tugas yang perlu kita laksanakan di muka bumi ini. Dan tidak akan lalai dengan apa yang selainnya di dunia ini..
“ Dan tidak AKU menciptakan jin dan manusia..melainkan hanya untuk beribadah kepada AKU “
( Adz-Dzariyat 51:56 )


“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta..”
( Al-Ankabut, ayat 2 & 3 )


Kita selalu terdengar luahan rasa insan-insan yang berputus asa ketika diuji begitu juga diri kita sendiri. Ada ketikanya, kita mencari penyelesaian yang salah, mencederakan diri sendiri, menyakiti diri sendiri, menyeksa diri sendiri dan seumpamanya. Ada jugak yang selalu menyalahkan takdir yang menimpa diri, mengatakan ketidakadilan terjadi terhadap mereka, memikirkan tiada yang menyayangi diri, termasuklah Allah yang difikirkan tidak pernah memihak pada kehendak. Ada jugak yang memikirkan mati jalan penyelesaian bagi penderitaan yang dihadapi. Apabila iman di dada semakin tipis, aqidah yang dipelajari sedari kecil semakin pudar, yang tinggal hanya desakan nafsu dan hasutan syaitan. Inilah yang akan terjadi. Ini bukan sekadar kata-kata kosong. Kata-kata yang tidak memahami tapi adalah kata-kata dari kisah yang benar. Kerana diri ini pun pernah mengalaminya dan melihatnya sendiri sewaktu ketika dahulu. Mujur, saat dugaan datang menyapa, iman diri walaupun menipis, masih lagi ada saki baki iman kekal teguh di jiwa yang menghindarkan dari melakukan perkara-perkara yang buruk.

TINDAKAN ANDA KETIKA MENGHADAPI UJIAN HIDUP ?
MENANGIS dan MERAUNG ATAU BERDOA?

“Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya dialah yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani..”
(Az-Zumar 40:53)


Ingatlah saudaraku, semua orang mempunyai cabaran dalam hidup malah mungkin lebih berat daripada kamu. Allah tidak akan memberi ujian kepada insan yang tidak mampu melaluinya. Kuatkan hati kita sayang demi mengejar cinta Allah :)

Aku jugak lemah sepertimu, aku jugak tidak dikecualikan daripada ujian.
Tetapi, aku cuba sebaik mungkin untuk menjadi kuat dalam hidup,
Aku jugak pernah berada pada zaman jahil ku,
Tetapi, Allah itu maha pengampun, Aku bersyukur :) 

P/s : Husna

No comments:

Post a Comment